Att skapa en hemsida till företaget är mer eller mindre standard. Kunder söker efter tjänster och produkter online och väljer den som kommer relativt högt upp vid sökningen. Är hemsidan tilltalande så är det en anledning till att man stannar på webbsidan och väljer företagets erbjudande.
UX står för User Experience, på svenska blir det användarupplevelse och är en viktig del när ett företag arbetar med sin hemsida. Att gå en UX kurs online ger bra grund till att både förstå varför det är viktigt som att förbättra företagets hemsida och öka lönsamheten.
Framför allt får en företagare lära sig grunden i UX och vad som är bra design. Genom att lära sig mer om UX kan en företagare själv arbeta mer med sin webbsida men även förstå sin målgrupp bättre.
Det blir även lättare att ställa krav på webbyrån som anlitas och vara mer delaktig när byrån arbetar. Det går även att lära sig förstå kundens resa och hur det går att arbeta med ökad tillgänglighet på hemsidan.
Att lära sig mäta användarupplevelsen leder till att förstå kunders beteende men även kunna göra förbättringar. Fördelen med att gå en flexibel kurs online är att det går att få ihop med ett hektiskt schema, dessutom går att det göra praktiska övningar på sin egen hemsida.
Genom att lära sig de viktigaste principerna för UX går det att arbeta mer med kunden i centrum. Utifrån insikter och förståelse för hur teknik och människor agerar tillsammans och varför din målgrupp tar beslut på ett visst sätt går det att spetsa olika erbjudanden.
Företag som Nordic Tech Institute arbetar för att företag ska kunna få utbildningar som gör det möjligt att själva öka sin lönsamhet. Eftersom företagaren själv kan börja arbeta med hemsidan innebär det mindre kostnader i form av extern support. Att gå grundkurser gör inte någon till expert, men minskar beroendet av att behöva anlita utomstående för mindre arbeten på hemsidan.
En hemsida ska vara snygg, tilltalande och snabb. Dessutom ska den fungera lika bra oavsett vilken enhet besökaren använder sig av. Digital tillgänglighet innebär att förstå hur det går att säkerställa att så många som möjligt kan använda hemsidan. Det kan vara att förstå hur olika färger kan inverka på hur sidan upplevs och hur kontraster kan göra hemsidan mer tillgänglig.
En del av UX är UX-copy som brukar ingå i grundkurser. När företag har skapat logisk och funktionell design på hemsidan är det dags att ta steget till texten som ska hjälpa målgruppen. Texten guidar kunder rätt och bidrar till att öka exempelvis antalet avslut i en webbshop.